Individuele oefening: Lijstjes maken als hulpmiddel bij autisme
- Gert de Heus

- 19 jul
- 4 minuten om te lezen

Voor veel mensen met autisme is het dagelijks leven intens. Er zijn prikkels van buitenaf, onduidelijke verwachtingen en constante wisselingen in de omgeving. Deze factoren kunnen zorgen voor overbelasting, stress of het gevoel de controle kwijt te zijn.
Lijstjes bieden een praktische en visuele manier om weer grip te krijgen op die complexiteit. Ze helpen je om te ordenen, te plannen en overzicht te houden in een wereld die soms chaotisch aanvoelt. Of het nu gaat om het onthouden van dagelijkse taken, het voorbereiden van een afspraak, of het omgaan met emoties en keuzes: een goed gekozen lijst kan rust geven en structuur brengen.
In deze oefening leer je hoe verschillende soorten lijstjes jou kunnen helpen met:
Het creƫren van duidelijkheid
Het verminderen van stress
Het versterken van je eigen regie š§
Je hoeft geen ālijstjesmensā te zijn. Het gaat erom dat je ontdekt wat bij jou past en hoe je dit hulpmiddel op jouw manier kunt inzetten.
Waarom lijstjes nuttig zijn
Voor veel mensen met autisme zorgen onvoorspelbaarheid, informatie-overload en een gebrek aan duidelijkheid voor stress. Lijstjes helpen hierbij op verschillende manieren:
Ze maken de dag voorspelbaar.
Ze bieden een visueel overzicht van taken of gedachten.
Ze verminderen het gevoel van chaos en geven grip op situaties.
Stap-voor-stap oefening
Deze oefening bestaat uit zes onderdelen die je kunt doen in je eigen tempo. Je kunt ze uitprinten, overschrijven in een schriftje, of digitaal bijhouden ā wat voor jou het beste werkt.
1. Dagelijkse takenlijst
Maak een lijstje van alle taken die je vandaag wilt of moet doen. Houd de taken klein, concreet en haalbaar.
Voorbeeld:
Medicatie innemen om 08:00
Brood smeren voor lunch
E-mail terugsturen aan begeleider
15 minuten wandelen in de buurt
Tip:Ā Zet een āļø of ā naast de taak als je hem hebt gedaan of besluit hem niet te doen.
2. Structuur voor situaties
Sommige situaties, zoals reizen of naar school gaan, kunnen stress geven. Maak van tevoren een checklist om te weten wat je mee moet nemen of moet doen.
Voorbeeld: "Naar school checklist":
Rugzak
Lunchbox
Oortjes
Huiswerkmap
3. Braindump-lijst
Soms zitten er veel gedachten in je hoofd. Schrijf alles op, zonder oordeel. Laat je pen of toetsenbord gewoon gaan.
Voorbeeld:
Ik wil niet vergeten om mijn sokken te wassen.
Waarom was het zo druk in de supermarkt?
Ik wil eens naar een rustige plek gaan.
Later kun je kijken of je iets wilt doen met deze gedachten, of ze gewoon loslaten.
4. Voor-en-nadelenlijst
Sta je voor een moeilijke keuze? Bijvoorbeeld: āWil ik naar die verjaardag gaan?ā Maak een lijst met voordelen en nadelen.
Voorbeeld: Voor:
Ik zie mijn neef weer
Er is taart
Tegen:
Het is druk
Onbekende mensen
Beslis daarna of je nog steeds wilt gaan ā of niet. Alles mag.
5. Vergader- of afsprakenlijst
Tijdens gesprekken raak je soms dingen kwijt. Maak vooraf een lijstje van vragen of dingen die je wil bespreken. Tijdens het gesprek kun je noteren wat er besproken wordt.
Voorbeeld:
Vraag of ik extra tijd mag voor opdrachten.
Bespreek nieuwe structuur in mijn dag.
Vraag of ik op woensdag eerder naar huis mag.
6. Dankbaarheidslijstje
Een moment van positiviteit kan helpen om uit een negatieve stemming te komen. Schrijf elke dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent.
Voorbeeld:
Mijn kat was extra knuffelig vandaag.
Het regende niet tijdens mijn wandeling.
Ik mocht kiezen wat er gegeten werd.
Theoretisch kader: De kracht van lijstjes als hulpmiddel bij autisme
Mensen met autisme ervaren de wereld vaak als complex, intens en snel. Prikkels, veranderingen in routines, sociale verwachtingen en verbale communicatie kunnen leiden tot verwarring, overbelasting en onzekerheid. Lijstjes zijn geen wondermiddel, maar ze vormen wel een concreet en effectief hulpmiddel om rust, overzicht en zelfregie te bevorderen.
1. Vermindering van cognitieve belasting
Autistische breinen verwerken informatie anders. Uit onderzoek blijkt dat ze vaak gedetailleerd en intens waarnemen, wat kan leiden tot cognitieve overbelasting. Een lijstje functioneert dan als een externe geheugensteun die:
Informatie structureert en doseert.
De noodzaak tot constante herinnering vermindert.
Beslismomenten visueel en overzichtelijk maakt.
Hierdoor ontstaat meer mentale ruimte om te focussen op ƩƩn taak tegelijk.
2. Ondersteuning van executieve functies
Executieve functies zijn de mentale processen die je helpen om te plannen, organiseren, starten en voltooien van taken. Bij autisme zijn deze functies soms minder vanzelfsprekend. Lijstjes helpen hierbij:
Door een duidelijke start- en eindstructuur te bieden.
Door taken op te delen in kleinere stappen.
Door visuele feedback te geven (vinkjes, volgorde).
Een goed gemaakte lijst kan als een soort āGPS voor de dagā fungeren.
3. Visuele verwerking en voorspelbaarheid
Veel mensen met autisme zijn visueel ingesteld. Zij verwerken informatie beter als deze visueel wordt aangeboden in plaats van verbaal of auditief. Lijstjes geven:
Een stabiel, visueel overzicht van taken.
Voorspelbaarheid en structuur in tijd en activiteit.
Minder afhankelijkheid van verbale uitleg of geheugen.
Visuele ondersteuning wordt dan niet alleen praktisch, maar ook rustgevend.
4. Zelfregie en autonomie
Door zelf lijstjes te maken en te gebruiken, wordt eigen regie versterkt. Dit draagt bij aan:
Zelfvertrouwen: āIk weet wat ik moet doen en hoe.ā
Autonomie: āIk bepaal mijn volgorde en tempo.ā
Reflectie: āWat werkte vandaag wel of niet?ā
Lijstjes geven grip in situaties die anders overweldigend kunnen zijn.
5. Positieve bekrachtiging en motivatie
Het afvinken van taken werkt motiverend. Het stimuleert dopamineproductie ā een neurotransmitter die zorgt voor een gevoel van beloning. Dit principe komt terug in:
Dankbaarheidslijstjes, die een positieve focus bevorderen.
Braindumps, waarbij het loslaten van gedachten rust geeft.
Bucketlists of levenslijstjes, die dromen concreet maken.
Door iets te noteren, voelt het al meer ādoenbaarā, en dat versterkt motivatie.
6. Empirische onderbouwing
De waarde van lijstjes is ook wetenschappelijk onderbouwd:
Dr. Gail MatthewsĀ (Dominican University): Mensen die hun doelen opschrijven hebben 33% meer kans om ze te realiseren.
Dr. Ben MichaelisĀ (psycholoog): Dankbaarheidslijstjes verlagen stress en verbeteren stemming bij mensen met autisme.
Dr. Cynthia Green (geheugenexpert): Handgeschreven lijstjes verbeteren de expressie van ideeën en versterken kortetermijngeheugen.
Dr. Atul GawandeĀ (Checklist Manifesto): Checklists verminderen fouten in stressvolle situaties en bevorderen routinehandelingen.
Lijstjes zijn dus meer dan simpele opsommingen. Ze zijn cognitief hulpmiddel, visuele houvast, zelfreflectie-instrument Ć©n bron van rust. Voor mensen met autisme vormen ze een brug tussen denken en doen ā een betrouwbare tool om de wereld behapbaar en overzichtelijk te maken.




Opmerkingen