Individuele oefening: Actief luisteren in tweetallen
- Gert de Heus

- 11 jul
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 15 jul
Oefening: Actief luisteren in tweetallen
Doel: De deelnemer leert actief luisteren door te oefenen met non-verbaal reageren, samenvatten en het stellen van verhelderende vragen.
Beschrijving van de oefening
Inleiding (15 minuten)De trainer introduceert het begrip actief luisteren aan de hand van de bijgeleverde theorie. Belangrijke punten worden besproken, zoals:
Lichaamstaal en oogcontact
Samenvatten van wat de ander zegt
Verhelderende vragen stellen
Het belang van tweerichtingsverkeer in communicatie
Eventueel kan de trainer een kort voorbeeld geven van een goed en minder goed luistergesprek.
Oefening in tweetallen (20 minuten)
Vorm tweetallen.
Deelnemer A vertelt 5 minuten over een onderwerp naar keuze (bijvoorbeeld: een recente ervaring, een hobby, iets wat hem of haar bezighoudt).
Deelnemer B luistert actief volgens de besproken richtlijnen.
Na 5 minuten wisselen de rollen.
Nabespreking (15 minuten)In de groep wordt besproken:
Wat ging goed in het luisteren?
Wat vond je lastig?
Wat viel je op aan de manier waarop je gesprekspartner luisterde?
Hoe voelde het om echt gehoord te worden?
De trainer kan hierbij reflectieve vragen stellen zoals:
“Wat deed je gesprekspartner waardoor jij je begrepen voelde?”
“Welke luistertechniek vond je het prettigst om te gebruiken?”
Benodigdheden
Theorieblad Actief luisteren (zie bijlage)
Eventueel: klok of timer
Tijdsplanning
Inleiding: 15 minuten
Oefening: 20 minuten
Nabespreking: 15 minuten
Totaal: 50 minuten
Resultaat
De deelnemer:
Heeft actief geluisterd in een gesprek
Heeft geoefend met samenvatten en vragen stellen
Heeft feedback ontvangen over zijn of haar luisterhouding
Aandachtspunten voor mensen met autisme
Geef vooraf duidelijk aan wat er van hen verwacht wordt.
Laat deelnemers zelf kiezen of ze oogcontact willen maken.
Bied eventueel voorbeeldvragen aan voor het stellen van verhelderende vragen.
Zorg voor een rustige ruimte zonder te veel prikkels.
In de webshop vind je een bundel van individuele opdrachten.
Theoretisch kader: Actief luisteren als communicatieve kernvaardigheid
Inleiding: Waarom actief luisteren essentieel is
Actief luisteren is méér dan stil zijn terwijl iemand spreekt. Het is een interactieve vaardigheid waarbij de luisteraar met volle aandacht en empathie probeert de ander te begrijpen. Het versterkt wederzijds vertrouwen, voorkomt misverstanden en bevordert samenwerking. In communicatietrainingen én in therapeutische contexten geldt actief luisteren als een fundament voor succesvolle sociale interactie (Rogers, 1957).
Voor mensen met autisme is actief luisteren vaak extra uitdagend, omdat sociale signalen minder vanzelfsprekend worden geïnterpreteerd. Juist daarom is het oefenen met deze vaardigheden waardevol – én mogelijk, mits duidelijk gestructureerd en visueel ondersteund, zoals aanbevolen door het Autisme Portaal.
Onderliggende theorieën
1. Humanistische psychologie (Carl Rogers)
Actief luisteren helpt om écht gehoord te worden: zonder oordeel, met aandacht.
Kernvaardigheden: reflectie, empathie, congruentie.
Vooral het samenvatten en verhelderen creëert ruimte voor erkenning van gevoelens en ervaringen.
2. Sociale communicatietheorie (Grice, 1975)
Communicatie werkt als een impliciet contract tussen spreker en luisteraar.
Actief luisteren vervult de maximes van samenwerking: duidelijkheid, relevantie, aandacht voor ander perspectief.
3. Autismespecifieke inzichten (de Heus, 2022)
Mensen met autisme hebben baat bij voorspelbare, visueel ondersteunde communicatie.
Oogcontact en lichaamstaal kunnen anders geïnterpreteerd worden; expliciete uitleg en aanpassing zijn belangrijk.
Het oefenen van luistervaardigheden in tweetallen bevordert sociale zelfredzaamheid en zelfinzicht.
Bijvoorbeeld: op het Autisme Portaal wordt uitgelegd dat heldere communicatie en herhaling cruciaal zijn in het ondersteunen van mensen met autisme bij sociale vaardigheden. Actief luisteren sluit daar naadloos op aan.
Toepassing in de oefening
Aspect van actief luisteren | Theorie | Autismevriendelijke toepassing |
Non-verbaal reageren | Rogers: empathie tonen | Houd rekening met sensorische gevoeligheid bij lichaamstaal |
Samenvatten | Humanistische reflectie | Gebruik eenvoudige, duidelijke taal |
Verhelderende vragen | Communicatie als tweerichtingsverkeer | Geef keuzemogelijkheden of herformuleer abstracte vragen |
Nabespreking | Reflectie & feedback | Gebruik visuele kaartjes of concrete voorbeelden ter ondersteuning |
Reflectie en leerdoelen
De oefening draagt bij aan:
Versterking van sociale vaardigheden
Vergroting van zelfbewustzijn over communicatie
Positieve sociale ervaringen voor mensen met en zonder autisme
Inzicht in de rol van aandacht en afstemming in gesprekken
Actief luisteren is een leerbare én fundamentele vaardigheid, die niet alleen communicatie verbetert, maar ook relaties verdiept. Door te oefenen in tweetallen ontstaat veiligheid en focus. Het theoretisch kader laat zien dat deze oefening – zeker met aanpassingen zoals visuele ondersteuning en structuur – bijzonder waardevol is in diverse doelgroepen, inclusief deelnemers met autisme.




Opmerkingen