Theorie van het mentale leeftijdsspectrum binnen 1 persoon (MAS1P)
- Gert de Heus

- 9 mei 2023
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 20 jul
De term "Mentale leeftijdsspectrum binnen 1 persoon" (MAS1P) verwijst naar het idee dat individuen met autisme verschillende ontwikkelingsniveaus kunnen hebben op verschillende gebieden binnen ƩƩn persoon. Dit betekent dat een persoon met autisme op bepaalde gebieden, zoals taalvaardigheid of wiskundig inzicht, zich op een ander niveau kan bevinden dan op andere gebieden. Hierdoor ontstond een diversiteit in ontwikkeling binnen ƩƩn individu.
Bij mensen met autisme verloopt de ontwikkeling vaak ongelijkmatig. Dit betekent dat iemand op het ene gebied, zoals cognitieve vaardigheden, ver vooruit kan zijn, terwijl op een ander gebied, zoals sociaal-emotionele ontwikkeling, achterstand zichtbaar is. Dit fenomeen staat bekend als het mentale leeftijdsspectrum binnen ƩƩn persoon en vormt een belangrijk uitgangspunt in de MAS1P-theorie.
Ieder kind met autisme heeft een uniek ontwikkelingsprofiel, bestaande uit een combinatie van sterke en minder ontwikkelde domeinen. Het is dan ook essentieel om begeleiding niet te baseren op kalenderleeftijd, maar op het werkelijke ontwikkelingsniveau per gebied. Alleen zo sluit ondersteuning echt aan op wat een kind nodig heeft.
De sterke ontwikkelingspunten van een kind kunnen heel waardevol zijn binnen het leerproces. Door deze kracht te benutten, bijvoorbeeld door een kind met een taalvoorsprong extra uitdaging te bieden op dat gebied, kan het zelfvertrouwen worden versterkt. Dit vergemakkelijkt vervolgens de groei in domeinen die meer moeite kosten.
Onderwijs en zorg voor kinderen met autisme vragen daarom om een gedifferentieerde aanpak. Maatwerk is nodig: interventies moeten worden afgestemd op het niveau binnen elk ontwikkelingsgebied. Een ontwikkelingsgerichte werkwijze vermindert frustratie en bevordert positieve groei en motivatie.
Het is belangrijk te beseffen dat vooruitgang bij autisme niet altijd lineair verloopt. Ontwikkeling gebeurt vaak in sprongen en hoeft niet synchroon te gaan met leeftijdsgenoten. Daarom is het cruciaal om te kijken naar wat een kind daadwerkelijk kan en niet alleen naar wat ānormaalā wordt geacht op basis van leeftijd.
MAS1P biedt een waardevol kader voor professionals en opvoeders die werken met mensen met autisme. Het helpt om niet alleen naar het gedrag te kijken, maar naar de mens als geheel, met al zijn talenten en ontwikkelbehoeften. Zo kunnen theorie en praktijk elkaar vinden in een mensgerichte benadering.
Praatplaat MAS1P

Martine Delfos
Martine Delfos is opgeleid als wetenschappelijk onderzoeker klinische psychologie en deed ervaring op in het diagnosticeren en behandelen van kinderen, jeugdigen en volwassenen. Ze werkt als zelfstandig gevestigd psychologe/therapeute, en is gespecialiseerd in autisme. Delfos pleit voor een ontwikkelingsgerichte aanpak in het onderwijs. Een aanpak waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke behoeften en mogelijkheden van elk kind. Het is essentieel om het ontwikkelingsniveau van een kind te begrijpen en de ondersteuning op het juiste niveau aan te bieden. Dit betekent dat begeleiding en interventies moeten worden afgestemd op het individuele ontwikkelingsprofiel van het kind.
Volgens Martine Delfos is het belangrijk om bij kinderen met autisme rekening te houden met hun MAS1P, en te kijken naar hun individuele ontwikkelingsniveau op verschillende gebieden. Op basis hiervan kan passende ondersteuning worden geboden en kunnen de sterke punten worden benut om het leerproces te begeleiden.

Een voorbeeld van MAS1P zou kunnen zijn dat een kind met autisme zeer geĆÆnteresseerd is in wiskunde en dit op hoog niveau beheerst, terwijl het op sociaal-emotioneel gebied nog steeds op een laag ontwikkelingsniveau zit. Een ander voorbeeld kan zijn dat een kind met autisme een zeer uitgebreide woordenschat heeft en op het gebied van lezen en schrijven ver voorloopt op leeftijdgenoten, terwijl het op het gebied van fijne motoriek nog niet goed ontwikkeld is. Door rekening te houden met deze verschillen in ontwikkeling en te werken aan individuele doelen kan het kind zich optimaal ontwikkelen en zijn/haar sterke punten verdelen.
MAS1P verwijst naar het idee dat mensen met autisme een breed scala aan ontwikkelingsniveaus binnen ƩƩn persoon kunnen hebben. Dit betekent dat verschillende aspecten van hun ontwikkeling, zoals communicatie, sociale interactie en zelfstandigheid, zich op verschillende niveaus kunnen bevinden. Bijvoorbeeld, een persoon met autisme kan op het gebied van taalontwikkeling achterlopen op leeftijdsgenoten, maar op het gebied van gekwalificeerde vaardigheden juist voorlopen.
De focus bij het ondersteunen van kinderen met autisme ligt op het begrijpen van hun individuele ontwikkelingsprofiel en het bieden van op maat gemaakte begeleiding. Dit kan zijn dat er verschillende strategieƫn en interventies worden toegepast om specifieke ontwikkelingsgebieden te stimuleren en te ondersteunen.
Het is belangrijk om op te merken dat er verschillende benaderingen en modellen zijn in de autismebegeleiding en -ondersteuning. Het raadplegen van bronnen van betrouwbare professionals en organisaties die gespecialiseerd zijn in autisme kan meer inzicht geven in specifieke theorieƫn en benaderingen, zoals die van Martine Delfos.



Opmerkingen